• 1398/07/24 - 19:21

آسمان در این هفته، رویدادهای نجومی 24 تا 29 مهر

در این هفته می‌توانید سیاره‌های زهره و عطارد را در آسمان ببینید و 29 مهر اوج بارش شهابی جباری خواهد بود

اورانوس دو هفته دیگر به مقابله می‌رسد و این دو هفته به خوبی می‌توان این سیاره را مشاهده کرد. این غول یخی  حوالی غروب خورشید طلوع می‌کند و تا حوالی ساعت 9 شب به حدود ارتفاع 30 درجه رسیده است. قدر ظاهری‌اش 5/7 است و در صورت فلکی حمل جا خوش کرده است. باتوجه به قدر آن برای مشاهده‌اش به دوربین دوچشمی یا تلسکوپ نیاز دارید.

ساعات آغازین روز دوشنبه 22 مهر یعنی بامداد این روز ماه کامل می‌شود. ماه در این روز همزمان با غروب خورشید طلوع می‌کند و با طلوع خورشید غروب می‌کند. بعد از اینکه ماه کامل شد، ماه تابان هرشب حدود یک ساعت دیرتر طلوع می‌کند و یک هفته بعد از ماه کامل، در حوالی نیمه شب طلوع می‌کند و در ظهر غروب می‌کند.

در این هفته دو سیاره داخلی منظومه شمسی (عطارد و زهره) بعد از غروب در افق جنوب غربی قابل مشاهده‌اند. جمعه 26 مهر سیاره گریزپا، عطارد، به بیشترین ارتفاع خود در آسمان جنوب غربی می‌رسد و با قدر منفی 0/1 قابل مشاهده است. برای رصد عطارد، دقایقی بعد از غروب خورشید را فرصت دارید و البته برای باید افقی باز داشته باشید چون در بیشترین حالت، ارتفاعش حدود 10 درجه است و دیدارش مشکل است. در روز یکشنبه 28 مهر عطارد به بیشترین جدایی زاویه‌ای از خورشید می‌رسد و دقایقی بعد از غروب خورشید در آسمان جنوب غربی با روشنایی در قدر منفی 0/1 قابل مشاهده است.

در این شب‌ها بارش شهابی جباری فعال است. عبور زمین از مسیردنباله‌دارها و سیارک‌ها، باعث وارد شدن باقی‌مانده‌های کوچک آن‌ها به جو زمین می‌شود. این بقایا به سبب سرعت زیادی که دارند می‌سوزند و  به دلیل اثر پرسپکتیو  به نظر می‌رسد تمام شهاب ها از یک نقطه مشترک منشا می‌گیرند که به آن نقطه کانون بارش شهابی می‌گویند. نام‌گذاری بارش شهابی بر اساس مکان نقطه کانونی آن است. به تعداد شهاب‌هایی که درصورت قرار گرفتن کانون بارش در بالای سر (سرسو) در یک ساعت رصد می‌شود آهنگ ساعتی سرسویی یا ZHR  می‌گویند.

اوج بارش شهابی جباری 29 مهر با آهنگ ساعتی سرسویی 25 است. برای مقایسه، این عدد معمولا در پرفروغ‌ترین بارش‌های شهابی سال به 100 یا بیشتر می‌رسد. برای دیدن بیشترین تعداد شهاب، بهتر است مستقیما به نقطه کانون بارش نگاه نکنیم و به فاصله 30 تا 40 درجه اطراف آن نگاه کنیم.

از مختصات تهران و در نیمه شب نقطه کانونی این بارش پس از حوالی ساعت 11 شب طلوع خواهد کرد.

نویسنده: سارا سرشوق