• 1400/06/05 - 15:12

یک سال نوری چه فاصله‌ای دارد؟

مترجم: پریا آقایی

اجرام موجود در جهان ما بسیار دور هستند. آن‌ها آنقدر دور هستند که استفاده از واحد کیلومتر یا مایل برای اندازه‌گیری فاصله آن‌ها مفید نیست. به همین دلیل ما در مورد فاصله اجرام فضایی از واحدی به نام «سال نوری» استفاده می‌کنیم.

یک سال نوری، مسافتی است که نور در یک سال طی می‌کند. نور سریعترین چیزی است که در جهان وجود دارد. سرعت نور ۳۰۰.۰۰۰ کیلومتر در ثانیه (۱۸۶.۰۰۰ مایل در ثانیه )است، پس با فرض بالا یک سال نوری ۹.۴۶ تریلیون کیلومتر یا ۵.۸۸ تریلیون مایل است.

ستاره‌ها، سحابی‌ها – نیازی نیست به فاصله کهکشان‌ها اشاره کنیم!- بسیار بیشتر از یک سال نوری با ما فاصله دارند و اگر بخواهیم فاصله یک ستاره را به مایل یا کیلومتر بیان کنیم، خیلی زود با اعداد بسیار بزرگی مواجه خواهیم شد. با این وجود برای ما که روی زمین زندگی می­کنیم، مایل و کیلومتر برای درک فاصله بهتر عمل می‌کنند.

در اواخر قرن بیستم ستاره شناسی به نام رابرت برنهام. جونیور، نویسنده کتاب Burnham’s Celestial Handbook، راهی ابتکاری برای به تصویر کشیدن فاصله سال‌های نوری بر حسب مایل و کیلومتر ابداع کرد.

برنهام با ارتباط سال نوری با واحد نجومی یا Astronomical Unit معادل فاصله زمین تا خورشید ، شروع به کار کرد.

یک واحد نجومی یا AU برابر با ۱۵۰ میلیون کیلومتر یا ۹۳ میلیون مایل است. روش دیگر بیان آن به این صورت است: فاصله یک واحد نجومی کمی بیشتر از ۸ دقیقه نوری است.

شرح عکس ۱: پوسته زرد بزرگ یک سال نوری را نشان می‌دهد و پوسته زرد کوچک یک ماه نوری.
اطلاعات بیشتر در مورد این تصویر را در Wikimedia Commons بخوانید.

شرح عکس ۲: یک پرتو نور ۸ دقیقه طول می‌کشد تا ۱۵۰ میلیون کیلومتر (۹۳ میلیون مایل) را از خورشید تا زمین طی کند.
تصویر از Brews Ohare / Wikimedia Commons

شرح عکس ۳:پروکسیما قنطورس، ستاره قرمز در مرکز این تصویر، نزدیکترین همسایه خورشید در میان ستارگان است. یک پرتو نور از این ستاره حدود 4 سال طول می‌کشد تا به زمین برسد.
تصویر از: مؤسسه فیزیک فرازمینی ماکس پلانک.

پرسرعت‌ترین چیزها در جهان

همانطور که در بالا ذکر شد، نور با سرعت باورنکردنی ۳۰۰.۰۰۰ کیلومتر در ثانیه (۱۸۶.۰۰۰ مایل در ثانیه) حرکت می‌کند. تصور کنید اگر می‌توانستید با سرعت نور حرکت کنید، در این صورت می‌توانستید فقط در یک ثانیه حدود ۷.۵ بار از خط استوا زمین را دور بزنید!

به عبارت دیگر، ثانیه نوری فاصله‌ای است که نور در یک ثانیه طی می‌کند یا ۷.۵ برابر مسافت خط استوا در زمین. سال نوری مسافتی است که نور طی یک سال طی می‌کند.

یک سال نوری چقدر دور است؟ تعداد ثانیه‌ها را در یک سال در تعداد مایل‌ها یا کیلومترهایی که نور در یک ثانیه طی می‌کند ضرب کنید و در این صورت یک سال نوری حدود ۹.۴۶ تریلیون کیلومتر (۵.۹ تریلیون مایل) است.

شرح عکس ۴: ۳۳ ستاره در فاصله ۱۲.۵ سال نوری از خورشید قرار دارند. برای جستجو در صفحه‌ای که بتوانید بیشتر و بیشتر زوم کنید و اجرام را ببینید به صفحه Atlas of the Universe سر بزنید.
تصویر از: Atlasoftheuniverse.com

شرح عکس ۵: این مقیاس از نزدیک خانه شروع می‌شود اما ما را تا کهکشان آندرومدا (دورترین جرمی که بیشتر افراد می‌توانند با چشم غیرمسلح ببینند می‌برد.
تصویر از: باب کینگ / Skyandtelescope.com