• 1397/04/22 - 13:30

نخستین تصویر از سیاره فراخورشیدی تازه‌متولدشده ثبت شد

برای نخستین‌بار عکسی خیره‌کننده از شکل‌گیری دنیایی جدید ثبت شد. این عکس تصویری است از شکل‌گیری دنیایی جدید که در قرصی از گاز و غبار در اطراف ستاره‌ای جوان در حال رخ دادن است.

برای نخستین‌بار عکسی خیره‌کننده از شکل‌گیری دنیایی جدید ثبت شد. این عکس تصویری از شکل‌گیری دنیایی جدید است که در قرصی از گاز و غبار در اطراف ستاره‌ای جوان در حال رخ دادن است. طبق گفته‌های اعضای گروه اکتشاف، این تصویر ثبت شده نخستین مشاهدۀ مستقیم تأیید شده از سیارۀ فراخورشیدی کم سن و سالی است.

ابرهای قرص‌مانند گاز و غبار در اطراف ستاره‌های جوان، محل تولد سیاره‌ها هستند اما تا کنون فقط در مشاهدات کمی این امکان به دست آمده است که سیارۀ تازه متولد شده در این ابر‌ها کشف شود. در مشاهده‌های جدید و آرشیو شده، ستارۀ کوتولۀ جوان به نام PDS70 تجزیه و تحلیل شد. این ستارۀ کوتوله ۵/۴ میلیون سال عمر دارد و در فاصلۀ ۳۷۰ سال نوری از زمین است. داده‌ها از طریق دو ابزار از تلسکوپ بسیار بزرگ رصدخانۀ جنوبی اروپا یا وی‌ال‌تی (VLT) در شیلی و ابزاری در رصدخانۀ جمینی در هاوایی به دست آمده است.

این مشاهده‌ها حضور غول گازی تازه متولد شده را در قرص گاز و غبار در اطراف PDS70 نشان می‌دهد. گروه پژوهشی توانسته است با استفاده از یکی از دو ابزار وی‌ال‌تی که «اسفیر» (SPHERE به معنی کره) نامیده می‌شود از این دنیای بیگانه تصویربرداری کند. این ابزار دارای یک تاج‌نگار (کرونوگراف) است که نور چشم‌گیر ستاره‌ای را مسدود می‌کند و این‌گونه اجازه می‌دهد سیاره‌های کم‌نور مشاهده شوند.

تجزیه و تحلیل پژوهشگران نشان می‌دهد، این سیارۀ تازه متولد شده یا PDS70b دو تا سه برابر بزرگ‌تر از مشتری است و سه میلیارد کیلومتر از ستارۀ خود (تقریباً همانند فاصلۀ اورانوس از خورشید) فاصله دارد. محققان معتقدند که PDS70b از هر سیاره‌ای در منظومۀ شمسی ما گرم‌تر است. آن‌ها می‌گویند، این دمای بالا با توجه به فاصلۀ زیاد سیاره از ستاره‌اش ممکن است عجیب به نظر آید، اما دمای این سیاره در حدود دمای بقیۀ غول‌های گازی تازه متولد شده است؛ سیاره‌های بسیار جوان گرمای بسیاری را که ناشی از شکل‌گیری آن‌هاست حفظ می‌کنند.

ترجمه: نیلوفر پورجعفری/ مجله نجوم