• 1397/03/21 - 19:24

معماي خوشه كهكشاني كه خيلي زود شكل گرفته است!

مشاهدات جدیدی که با ابزارهایی چون تلسکوپ فضایی هرشل، آنتن ایپکس و آرایه تداخل‌سنجی آلما انجام شده است، مجموعه‌ای از کهکشان‌های غبارآلود را در کیهان اولیه نشان می‌دهند که بسیار زودتر از آنچه نظریه‌های کنونی پیش‌بینی می‌کنند، شکل گرفته‌ است

در سال‌هايي كه به یاری ابزار‌هايي چون رصدخانه فضايي هرشل و سازه‌هايي چون آنتن ایپکس (APEX) و تداخل‌سنج آلما (ALMA) رصد اعماق كيهان و در نتيجه کاوش سال‌هاي آغازين عالم ممكن شده، به کمک اين ابزار و تحقيقات انجام شده به سرپرستی ایوان اوتئو، دانشجوی سابق دانشگاه لا لاگونا و موسسه اخترفیزیک جزایر قناری اكتشافي رخ داد كه تمامي نظریه‌های مطرح شده تاكنون درباره شكل‌گيري كهكشان‌ها را به چالش مي كشد. در واقع تا پيش از اين نظريات بر اين اصل استوار بود كه رخداد رصد شده، به سه ميليارد سال زمان براي شكل گيري بعد از مهبانگ احتياج دارد، اما كشف اخير نشان مي دهد اين اتفاق 1.5 ميليارد سال بعد از مهبانگ رخ داده است. حال رخداد را مورد بررسي قرار مي دهيم.

آ‍ژانس فضايي اروپا در سال 1378/ 1999 تلسكوپ فضايي هرشل را به فضا پرتاب کرد تا کل طیف فروسرخ دور را بررسی كند. در همين زمان جرمی با تابش زیاد فروسرخ دور، نظر پژوهشگران را جلب كرد و آنان تصمیم گرفتند اين جسم را با ابزار‌هاي ایپکس و آلما مورد بررسي بيشتر قرار دهند. ایپکس در واقع تلسكوپ راديويي 12 متري در صحراي آتاكماي شيلي است و آلما نيز مجموعه‌اي از 66 راديوتلسكوپ هفت و 22 متري در يك مكان است. نتيجه رصد‌ها كشف مجموعه‌ای فشرده از كهكشان‌هاي غبارآلود در دوران آغازين كيهان بود. كهكشان‌هايي که در حال نزديك شدن به هم و تشكيل هسته خوشه كهكشاني پرجرمي بودند.

امتیاز تصوير: موسسه اخترفيزيك جزایر قناری

تا پيش از اين تصور ما بر اين بود كه مدت اوج‌گيري توليد ستاره در میان غبار شدید، در كهکشان‌ها كوتاه است و در هر بازه زماني چنين كهكشان‌هايي بسيار نادرند. بنابر اين يافتن تعداد انبوهي از كهكشان‌هاي شامل اين رخداد‌ بسيار عجيب بوده و نياز به پاسخ دارد.

در مشاهداتي جداگانه نيز گروهی بین‌المللی به سرپرستی تیم میلر از دانشگاه دال‌هاوزي كانادا و ييل آمريكا، به كشف تمركز مشابهی از كهكشان‌ها به كمك تلسكوپ هرشل، تلسكوپي مستقر در قطب جنوب و سپس سامانه‌هاي ایپکس و آلما دست يافت. به گفته وي نيز هنوز هيچ اطلاعي از دليل رشد سريع اين خوشه‌هاي كهكشاني وجود ندارد و تكامل آن‌ها به هيچ عنوان با نظریه‌هاي كنوني سازگاري ندارد.

به گفته اسکات چپمن از دانشگاه کمبریج: «چنين كشفياتی، فرصتي است بسيار مناسب براي اطلاع يافتن از چگونگي جمع شدن كهكشان‌های پرجرم كنار هم و تشكيل خوشه‌های کهکشانی.»

سید محمد امین میرغضنفر