• 1397/03/19 - 18:38

راز اجرام عجیب و ابرمانند در مرکز کهکشان راه شیری

اخترشناسان موفقیت‌هایی در کشف ماهیت اجرام مرموز اطراف سیاهچاله مرکزی کهکشان ما به دست آوردند

كهكشان‌ها و سياهچاله‌ها از جذاب‌ترين موضوعات نجومي براي علاقه‌مندان به اين علم هستند، حال اگر پاي كهكشان خود ما يعني راه شيري و و سياهچاله مركزي آن در ميان باشد قطعا جذابيت داستان بيشتر مي‌شود. البته صحبت درباره خود سياهچاله ابرپرجرم مركز كهكشان نيست بلكه درباره اجرام ستاره‌اي غبارآلود مرموزي است كه بيش از 12 سال است با تلسکوپ رصدخانه كك در‌ هاوايي مورد مطالعه هستند.

آخرین گزارش تحقيق درباره اين اجرام عجیب در دويست و سي و دومين گردهمايي انجمن نجوم امريكا در شهر دنور ارائه شد؛ اجرامي كه شبيه ابر‌هاي عظيم گازي هستند اما رفتاري شبيه ستاره‌ها دارند.

به گفته رندي كمپل، مدير بخش مأموريت‌هاي علمي رصد خانه كك، صحبت درباره اجرامي با خواص عجيب به نام اجرام رده G يا اجرام غبارآلود ستاره‌اي است. در ابتدا در سال‌هاي 1383/ 2004 و 1391/ 2012 دو عدد از اين اجرام به ترتيب با نام‌هاي G1 و G2 كشف شدند و در ادامه همراهاني به نام‌هاي G3 ،G4 و G5 نيز يافتند. ابتدا تصور بر اين بود كه G1 و G2 ابر‌هاي گازي عادي هستند اما در زمان عبور آن‌ها از نزديكي سياهچاله مركزي، اين دو سالم باقی ماندند. بنابراين به جاي ابر غبار بايد ابر غبار ستاره‌اي يا همان اجرام رده G باشند.

به گفته دکتر مارك موريس از دانشگاه UCLA، اين اجرام به حدي بزرگ هستند كه نيرو‌هاي كشندي سياهچاله، در زمان عبور، مقداري از جو ستاره‌اي آن‌ها را مي‌بلعد اما هسته ستاره‌اي آن‌ها تا حدي بزرگ هست كه باقی بماند. سؤال اصلی این است كه چرا اندازه اجرام رده G تا اين حد بزرگ است؟

بنابر آخرين نتايج تحقيقات، اين اجرام احتمالا حاصل برخورد دو ستاره با يكديگرند. دو ستاره‌اي كه در طول زمان، گرانش سياهچاله مدار آن‌ها را تحت تأثير قرار داده تا با هم برخورد كنند. چنين برخوردی به ایجاد جرمي منتهي مي‌شود كه انرژی عظيم  به اندازه اجرام گازي ستاره‌اي دارد. به اين ترتيب جرم تشكيل شده تا ميليون‌ها سال حالت منبسط شده به خود مي‌گيرد تا كم كم آرام گرفته و مانند يك ستاره معمولي به نظر برسد.

سید محمد امین میرغضنفر