• 1398/07/14 - 20:39
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
به منظور شناسایی و معرفی مناطقی از کشورمان با مناظر شبیه به کرات دیگر

به پویش «زمین آینه فضا» بپیوندید!

به مناسب هفته جهانی فضا، از همه علاقه‌مندان دعوت می‌کنیم تا با پیوستن به پویش «پویش زمین آینه فضا»، هر کجای ایران زمین را که به سطح و عوارض سطحی سیاره‌ها و کرات دیگر شبیه است، معرفی کنید.


داستان سفر انسان به فضا و زندگی در کرات دیگر همیشه هیجان‌انگیز بوده و هست. برای لحظه‌ای چشم‌تان ببندید و تصور کنید در یک مکان با ظاهر خیلی متفاوت با کوه‌ها و دشت‌هایی گسترده و عجیب همچون سیاره مریخ هستید. قطعا حس و حال جذابی است. یا اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که بارها فیلم‌های علمی تخیلی را تماشا کرده‌اید، قطعا فیلم مشهور «مریخی» را دیده‌اید. در سکانسی از این فیلم، فضانوردی به نام «مارک واتنی» با بازی درخشان «مت دیمون» قدم به یکی از بلند‌ترین کوه‌های مریخی می‌گذارد و ابهت و شکوه سیاره مریخ را نظاره می‌کند.





شاید در دنیای امروزی، سفر انسان به کرات دیگر خیلی دور از دسترس نباشد و تا چند دهه آینده اتفاقی عادی محسوب شود. اما در همین زمین خودمان، کم نیستند مکان‌ها و جاهایی که منظره باشکوه دشت‌ها و کوه‌های آن بسیار شبیه به تصاویر کرات دیگر منظومه شمسی است.  منطقه «وادی روم» در کشور اردن  بهترین نمونه از سرزمین‌های مریخی روی زمین است که سالیانه گردشگران زیادی برای بازدید از این سرزمین افسانه‌ای، سفر می‌کنند. حتی در برخی از کشورهای جهان کمپ‌ها و اقامت‌گاه‌های شبیه سازی شده از سازه‌های فضایی نیز ساخته شده است.



بدون شک کشور ما ایران، با تنوع گسترده از دشت‌ها و کویرها و کوهستان‌هایش، مکان‌هایی با منظره‌های خارق‌العاده شبیه به منظره سیاره‌ها و کرات دیگر آسمانی دارد. به مناسب هفته جهانی فضا، از همه علاقه‌مندان دعوت می‌کنیم تا با پیوستن به پویش «پویش زمین آینه فضا»،  هر کجای ایران زمین را که به سطح و عوارض سطحی سیاره‌ها و کرات دیگر شبیه است، معرفی کنید. گزارش‌های خود را در قالب عکس، متن یا فیلم همراه با شرح مختصری از مکان مورد نظر برای ما بفرستید. همچنین آثار خودتان را با هشتگ #زمین_آینه_فضا در فضای مجازی منتشر کنید تا همه علاقه‌مندان از دیدن زیبایی‌های سرزمین‌مان لذت ببرند.





جمعی از اعضای تحریریه ماهنامه نجوم، آثار دریافتی شما را در معرض داوری قرار خواهند داد. برگزیدگان علاوه بر دریافت هدیه از طرف مجله نجوم به ارزش 200 هزار تومان، با حمایت سازمان فضایی ایران امکان بازدید از مرکز فضایی ماهدشت و آشنایی با فرآیند دریافت و پردازش داده‌های ماهواره‌ای را خواهند داشت.



تمامی مناطق معرفی شده برای بهره‌برداری پایدار از ظرفیت‌های گردشگری ایران به سازمان فضایی ایران معرفی خواهد شد تا این سازمان که حامی مبارزه با آلودگی نوری و حفظ آثار طبیعی ایران است، بتواند با حمایت نهادهای مسئول دیگر، زمینه‌ساز حفظ این داشته‌های دیده نشده ایران‌زمین باشد.





 



نکات لازم برای ارسال آثار:



1-  مکان‌هایی معرفی شده‌ای که پیش از این ناشناخته یا کمتر شناخته شده هستند، در اولویت آثار برتر قرار می‌گیرند.



2-  تصاویر و فیلم‌هایی که خودتان به صورت دست اول تهیه کرده باشید، در اولویت آثار برتر قرار می‌گیرد.



3-  تصاویر ارسالی ترجیحا یک عکس پانوراما و دو عکس با میدان دید نرمال باشد. با این حال عکس‌های باکیفیت موبایلی هم پذیرفته می‌شود. لطفا حجم کل تصاویر ارسالی از 10 مگابایت بیشتر نشود.



4-  مدت زمان فیلم ویدئویی حداکثر در60 ثانیه و با فرمت HD فشرده شده تا حد 300 مگابایت ارسال شود.



5-  توضیح و شرح مکان منتخب شما، با ذکر جزئیات استان، شهر، نحوه دسترسی به محل، و همچنین توضیحاتی درباره تاریخچه و هرنوع اطلاعاتی که از مکان مورد نظر دارید، حداکثر 300 کلمه و در قالب فایل Word با فونت و اندازه فونت استاندارد و مرتب شده ارسال شود.



6-  تمامی عکس و فیلم و فایل Wordهمه یک‌جا در یک ایمیل ارسال شود. لطفا از ارسال آثار به صورت پراکنده خودداری شود.



7-  همراه با ارسال آثار، نام و نام خانوادگی، شماره موبایل، شماره ثابت ضروری، اکانت تلگرام و شهر محل سکونت خودتان را در ایمیل‌ ذکر کنید.



8-  لطفا برای داوری بهتر آثار علاوه‌بر انتشار در فضای مجازی و استفاده از هشتگ #زمین_آینه_فضا حتما نسخه کامل آثار را طبق شرایط اعلام شده، به ایمیل دبیرخانه ارسال کنید.



 



مهلت ارسال آثار: 18 مهر



ایمیل دبیرخانه برای ارسال آثار:  nojum.festival@gmail.com


  • گروه خبری : اخبار سایت,داخلی
  • کد خبر : 1375
کلمات کلیدی