• 1395/03/05 - 01:37

به دنبال حیات در اعماق اقیانوس رمزآلود اروپا

اروپا یکی از قمرهای مشتری است که گالیله آن را در سال 1610 کشف کرد. این قمر دارای سطح بسیار همواراست و گمان می‌رود که تا عمق حدوداً 100 کیلومتری آن عمدتاً از یخ وآب تشکیل شده باشد. اروپا همواره یکی از گزینه‌هایی است که به دلیل ساختارش برایامکان وجود حیات باید مورد بررسی قرار گیرد.

اروپا یکی از قمرهای مشتری است که گالیله آن را در سال 1610 کشف کرد. این قمر دارای سطح بسیار همواراست و گمان می‌رود که تا عمق حدوداً 100 کیلومتری آن عمدتاً از یخ وآب تشکیل شده باشد. اروپا همواره یکی از گزینه‌هایی است که به دلیل ساختارش برای امکان وجود حیات باید مورد بررسی قرار گیرد.در بودجه تحقیقاتی سال 2016 برای پیشرفت پروژه اروپا کلیپر 30 میلیون دلاراختصاص داده شده است که نهایتاً این پروژه تا سال 2025 تکمیل خواهد شد و اکتشافات مقدماتی در یافتن محلی مناسب برای فرود بر رو یسطح اروپا انجام خواهد گرفت.برای جستجو دراقیانوس موجود در زیر لایه ضخیم یخی اروپا که ضخامتی حدود 20 تا 30 کیلومتردارد روبات‌هایی نیزطراحی شده است.

بیل استون، مؤسس شرکتی که روبات و ماشین‌های جستجوگر بر زمین طراحی می‌کنند، به همراه تیم‌اش در یخچال‌های ماتانوسکای آلاسکا‌ دستگاهی آزمایش کرده است که از لیزر برای آب کردن یخ استفاده می‌کند تا راه را برای ساخت جستجوگر نهایی اروپا هموارکند و بودجه آن را ASTEP تأمین کرده است.یکی از چالش‌های پیش‌ رو برای فرو رفتن در لایه یخی اروپامقاومت دستگاه در فشار بالای زیر یخ است.

در آزمایش‌های صورت گرفته در سال 2014، دستگاهوالکری در عمق 31 متری در ماتانوسکا فرو رفت. استون معتقد است که به دلیل محدودیت بودجه، آزمایش با انرژی 5 کیلووات صورت گرفت در حالی که او می تواند با ارتقای قدرت آن تا 250 کیلووات آزمایش‌های وسیع‌تری انجام دهد. فرو رفتن در لایه یخ تنها بخشی از مهندسی مأموریت است، این دستگاه باید قابلیت جستجو در اقیانوس را نیز داشته باشد که شرکت فضایی استون دستگاه‌های DEPTHX  و آرتمیس را نیز طراحی کرده است. آن‌ها نسخه‌ ارتقا یافته زیر آبی‌هایی‌اند که حاوی جستجو کننده‌ های کوچک در درون خود برای آزمایش ترکیبات مواد هستند. آرتمیس همچنین دستگاه اولیه پروژه ناسا به نام SIMPLE  است که قرار است جستجوگر اکوسیستم زیرآبی باشد.

بدون شک یک روز در آینده‌ای نه چندان دور، نسخه ارتقا یافته و نهایی این دستگاه‌ها به درون اسرار پنهان شده در زیر لایه‌های یخ نفوذ می‌کند و مشغول به جستجوی حیات میکروبی دراقیانوس عمیق اروپا می‌شود.

مترجم: سارا مطلبی