معرفی شمارهٔ ۲۸۵ مجلهٔ نجوم
شمارهٔ اخیر مجلهٔ نجوم به سوژه‌های مرتبط با حوزهٔ نجوم آماتوری اختصاص یافته است؛ از آشنایی با راه و روش ساخت تلسکوپ‌های آماتوری گرفته تا معرفی شیوه‌های سنجش تاریکی آسمان. در این شماره در کنار هم یاد می‌گیریم که چگونه، چه منطقه‌ و چه زمانی را برای رصد انتخاب کنیم؛ با زمین‌تاب بر رخِ ماه بیشتر آشنا می‌شویم و ابزارهای نجومی را بهتر می‌شناسیم. این که چه فیلتری بهتر کار می‌کند و چگونه می‌توان تلسکوپ‌ها را قطبی کرد.

علاوه بر این‌ها بخش چشمگیری از این شماره به خورشید و خورشیدگرفتگی اختصاص یافته است. از مقاله‌ای دربارهٔ خورشید که به کالبدشکافی جزئیات رصدی این ستارهٔ منظومهٔ شمسی می‌پردازد، تا هر آنچه باید از خورشیدگرفتگی‌های پیش رو بدانیم. از خورشیدگرفتگی جزئی سوم آبان که در سراسر ایران قابل مشاهده است تا خورشیدگرفتگی ۱۴۰۲ در جنوب شرقی آسیا. این شماره تقدیم به همه دوست‌داران خورشیدگرفتگی و نجوم آماتوری.

فراخوان ارسال عکس
مجلهٔ نجوم طی ۳۱ سال انتشار مداوم و گسترش دانش عمومی، همواره نگاه ویژه‌ای به هنر عکاسان آسمان در ثبت زیبایی‌ها و پدیده‌های نجومی و دانشی که از طریق دیدن این تصاویر به عموم علاقه‌مندان منتقل می‌شود داشته است. لذا مفتخریم در ویژه‌نامهٔ آتی عکس نجومی مجلهٔ نجوم، با نگاهی ویژه به عکاسی ژرفای آسمان، تصاویری از هنرمندان و عکاسان نجومی عمق آسمان را منتشر کنیم.

شرایط و نحوهٔ ارسال آثار:

۱ - این شماره از ویژه‌نامهٔ عکس نجومی، به عکس‌های عمق آسمان، خورشید، ماه، سیارات، دنباله‌دارها و به طور کلی موضوعات و پدیده‌های نجومی بدون وجود مناظر زمینی در تصاویر تعلق دارد.
۲ - ارسال عکس فقط از طریق سامانهٔ ویژه خواهد بود و عکس‌های ارسالی از طریق ایمیل و دایرکت اینستاگرام و ... مورد بررسی قرار نخواهد نگرفت. تمامی اطلاعات مربوط به نحوهٔ عکاسی، سوژه، ابزار و... در پروفایل هر عکاس از طریق سامانه در کادرهای مشخص‌شده، درج خواهد شد.
۳ - عکس‌های ارسالی یا باید توسط خود شخص گرفته شده باشند، یا با اخذ مجوزِ استفاده و چاپِ تصاویر از رصدخانه‌ها، فایل‌‌های خام از این منابع آزاد دانلود و تنها توسط شخص، پردازش شده باشند. در این حالت، پردازشگر می‌بایست توضیحات کاملی در مورد منبع و اطلاعات فنی و نحوهٔ پردازش عکس ارائه کرده تا در بخش جداگانه‌ای مورد بررسی قرار گیرد.
۴ - سایز عکس‌های ارسالی باید حداقل پنجاه درصد رزولوشن سنسور دوربین و حداکثر، ۳۶۰۰ پیکسل باشد.
۵ - اولویت انتخاب با موضوعات چالشی و کمتر ثبت شده است. مباحث زیبایی‌شناسی مانند ترکیب‌بندی و رنگ‌های صحیح هم از موضوعات اساسی در انتخاب تصاویر برتر است.
۶ - عکس‌های ارسالی باید فاقد خطاهای ردیابی مربوط به مقر باشد.
۷ - چنانچه از یک سوژهٔ تکراری، چند عکس با کیفیت نزدیک به هم ارسال شده باشد، تصویری مدنظر قرار می‌گیرد که با ابزار ساده‌تری ثبت شده باشد.

مهلت ارسال آثار، ۳۰ آبان ۱۴۰۱

خواهشمندیم ما را در اطلاع‌رسانی این فراخوان یاری فرمائید تا به‌نحو شایسته‌ای منعکس‌کنندهٔ هنر عکاسان نجومی و علاقمندان به آسمان شب در ثبت زیبایی‌های آسمان باشیم.

لطفاً آثار ارسالی خود را فقط از طریق «سامانهٔ ارسال تصاویر نجومی» (دکمه زیر) ارسال نمایید.