چاپ        ارسال به دوست

دانشمندان سنگ نگاره‌ای قدیمی در نیومکزیکو یافتند:

نخستین تصویر ثبت شده از خورشیدگرفتگی

بهتازگی دانشمندان سنگ نگارهای از خورشیدگرفتگی کامل در نیومکزیکو یافتهاند که احتمالاً قدیمیترین تصویر ثبت شده از پدیدۀ گرفت است.

عکسهای بسیاری از گرفتگیها وجود دارد که دیدن آنها بسیار هیجان‌انگیز است، اما این تصویری استثنائی است. این سنگ نگاره که بر سنگ تقویم آزتک حک شده دایره‌ای در مرکز با خطوط حلقهای به سمت خارج دارد و دانشمندان حدس میزنند که مربوط به خورشیدگرفتگی کامل در بیستم تیر ۴۷۶ شمسی/ یازدهم جولای ۱۰۹۷ میلادی است. اگر نقاشیِ منجم آلمانی از خورشیدگرفتگی سال ۱۲۳۹ شمسی/ ۱۸۶۰ میلادی را با این سنگ نگاره مقایسه کنیم میبینیم که هر دو پرتوها و حلقههایی مشابه را حک و ترسیم کردهاند.

این مقایسه با استفاده از سه منبع صورت گرفته است؛ ابتدا، با استفاده از بُرشهای حلقوی درختان قدیمی که اطلاعاتی را از هزاران سال پیش در خود دارند. این حلقهها مقدار کمی ایزوتوپ کربن ۱۴ دارند که ممکن است مربوط به فعالیتهای خورشیدی در آن زمان باشد. لکههای خورشیدی نشان دهندۀ فعالیتهای شدید خورشیدی هستند و هرچه میزان کربن ۱۴ کمتر باشد یعنی خورشید لکههای کمتری دارد. منبع دوم، مقایسۀ لکههای خورشیدیای است که با چشم غیر مسلح در آن زمان میتوانستند مشاهده کنند و سوم، مطالعۀ تاریخ شمال اروپا دربارۀ ثبت رصد شفق قطبی است.

روی این سنگ دو اثر نجومی و هنری دیگر نیز حک شده است. ابرنواختری مربوط به ۱۰۵۴ سال پس از میلاد مسیح  و دنباله‌داری که احتمالاً دنبالهدار هالی است.

این سنگ نگاره دایره‌ای را نشان می‌دهد با حلقه‌هایی در لبه‌هایش که ممکن است نشان دهندۀ تاج خورشید در طول گرفت باشد

ریحانه رادی/ مجله نجوم

منبع: astronomy.com

بازنشر مطالبی که گروه تحریریه فضای مجازی ماهنامه نجوم دروبگاه، کانال تلگرام، اینستاگرام و ... تولید می‌کنند، در دیگر رسانه‌های مکتوب و مجازی، به شرط ذکر منبع و نام نویسنده یا مترجم بلامانع است.
در غیر این صورت بدیهی است حق پیگیری قانونی، مطابق با قانون حمایت از مؤلفین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ماهنامه نجوم محفوظ خواهد بود.

١٤:٠٨ - جمعه ٢٠ مرداد ١٣٩٦    /    شماره : ٩٧٨    /    تعداد نمایش : ٤٢٧