لیست اخبار صفحه :7
آزگاردیا؛ نخستین کشور فضایی جهان!
خبری جنجالی که این هفته خیلی‌ها را به‌فکر فرو برد و شوکه کرد

آزگاردیا؛ نخستین کشور فضایی جهان!

شامگاه جمعه هشتم تیر 1397 در مراسمی که در کاخ سلطنتی هافبرگ اتریش برگزار شد، دکتر ایگور آشوربیلی، میلیاردر روسی - آذربایجانی به عنوان رهبر نخستین کشور فضایی جهان موسوم به «آزگاردیا» سوگند خورد. وبگاه رسمی کشور آزگاردیا اعلام کرده هدف از تاسیس این کشور، استفاده صلح‌آمیز از فضا، حفاظت از زمین در برابر خطرات فضایی و ایجاد پایگاهی علمی و رایگان در فضاست.

ثبت مستقیم تصویر فوران ماده از سیاهچاله ستاره‌خوار
منجمان برای نخستین‌بار موفق شدند:

ثبت مستقیم تصویر فوران ماده از سیاهچاله ستاره‌خوار

برای نخستین‌بار منجمان تصویر مستقیمی از شکل‌گیری و گسترش فوق سریع فواره‌ای از مواد ثبت کردند. این فوران با نزدیک شدن بیش از حد ستاره‌ای به یک سیاهچاله و تکه‌پاره شدن آن‌ به سبب گرانش بسیار زیاد سیاهچاله ایجاد شده است.

آشکارسازی مجدد ذره هیگز و تایید ارتباط آن با جرم زیاد کوارک سر

اطلاعات دریافتی از آشكارسازهای ATLAS و CMS در برخورددهنده بزرگ هادرونی (LHC) از آشکارسازی بوزون هیگز برای بار دوم حکایت دارند، این بار جزئیاتی از تأثیر متقابل این ذره با یكی از سنگین‌ترین ذرات بنیادی كیهان به نام «كوارك سر» نیز مشخص شده است. به این ترتیب، دانشمندان اطلاعات با ارزشی درباره ماهیت جرم و فیزیک ذرات بنیادی به‌دست آورده‌اند.

خبرهای خوب و بد درباره حیات در منظومه آلفا قنطورس

اخترشناسان در پژوهشی جدید دریافتند که برخی از نزدیک‌ترین ستاره‌ها به زمین ممکن است از آنچه فکر می‌کردیم جای بهتری برای زندگی باشند، اما به نتایج بدی هم درباره یکی از ستاره‌های نزدیک رسیدند.

معمای ۳۹ ساله رعد و برق‌های مشتری حل شد

نتایج جدید جونو نشان می‎دهد رعد و برق‌های ثبت شده از مشتری آن‌قدر هم که تصور می‎شد عجیب نیستند! با پرتاب ویجر ۱ در سال ۱۹۷۹/۱۳۵۸ دانشمندان برای نخستین‌بار موفق به مشاهدۀ رعد و برق در بزرگ‎ترین سیار‌ۀ منظومۀ شمسی شدند. فضاپیمای ویجر از رعد و برق‎ها عکاسی کرد و موفق شد امواج رادیویی ناشی از آن‌ها را نیز ثبت کند؛ اما علائم رادیویی با آنچه پیش از این در زمین ثبت شده بود تفاوت داشت.

معماي خوشه كهكشاني كه خيلي زود شكل گرفته است!

مشاهدات جدیدی که با ابزارهایی چون تلسکوپ فضایی هرشل، آنتن ایپکس و آرایه تداخل‌سنجی آلما انجام شده است، مجموعه‌ای از کهکشان‌های غبارآلود را در کیهان اولیه نشان می‌دهند که بسیار زودتر از آنچه نظریه‌های کنونی پیش‌بینی می‌کنند، شکل گرفته‌ است