چاپ        ارسال به دوست

در ابر ماژلانی بزرگ فوارن ماده از ستاره‌ای جوان و پرجرم مشاهده شد

پژوهشگران برای نخستین‌بار فوران ماده ازستارۀ جوان پرجرمی را در خارج از کهکشان راه شیری رصد کردند. این فوران عظیم و باریک تا فاصلۀ حدود ۳۳ سال نوری در دو جهت گسترش یافته است. پیش‌تر، این نوع از فوران‌ها در ستاره‌های جوان کم جرمِ فراوانی دیده شده بود و فقط در تعداد کمی ستارۀ جوان پرجرم رصد شده بود که همگی در کهکشان خودمان بودند. همچنین، هیچ‌کدام از این موارد با ابزارهای نوری تشخیص داده نشده بودند و در واقع با ابزارهای رادیویی رصد شده بودند. این برای نخستین‌بار است که چنین فوران‌هایی از ستاره‌ای جوان و پرجرم با ابزارهای نوری و آن هم خارج از کهکشان راه شیری رصد می شود.

این پدیدۀ جالب در ابر ماژلانی بزرگ شناسایی شد. ابر ماژلانی بزرگ، بزرگ‌ترین کهکشان از بین ده‌ها کهکشان کوچک همسایه است که به دور راه شیری می چرخند. این ستارۀ جوانِ پرجرم، در ابر ماژلانی، در منطقه‌ای مملو از یون‌های هیدروژن‌ قرار دارد که ستاره‌ها در آنجا متولد می‌شوند. این ستاره‌هایِ تازه متولد شده گازهای اطراف را یونیده می‌کنند. رصد این پدیده نشان می‌دهد که میان فوران‌های حاصل از ستاره‌های جوان پرجرم و فوران‌های ستاره‌های کم‌جرم شباهت رفتاری وجود دارد. این فوران‌ها زمانی شکل می‌گیرند که ستاره‌ای به تغذیه کردن گازها و مواد حاصل از صفحه مواد تشکیل دهندۀ پیرامون آن ادامه می‌دهند. سپس، پلاسما به صورت دو فوران در راستای محور چرخش فوران می‌کند. بیشتر فوران‌ها درحدود یک پارسِک (معادل ۳/۲ سال نوری) امتداد می‌یابند؛ بنابراین پژوهشگران تصور می‌کنند فوران مشاهده شده نمونه‌ای بزرگ‌تر از اتفاقی است که در ستاره‌های کم‌جرم رخ می‌دهد. این کشف فقط بینش جدیدی دربارۀ نحوۀ تشکیل ستاره‌های جوان نمی‌دهد، بلکه بیانگر این است که شکل‌گیری ستاره‌های سنگین و ستاره‌های کم‌جرم احتمالاً بسیار مشابه به یکدیگرند.

آیدا رضایی/ مجله نجوم