چاپ        ارسال به دوست

آسمان در این هفته، 22 تا 28 خرداد

با نزدیک شدن به روزهای پایانی ماه رمضان، به سبب کاهش فاز ماه، آسمانی تاریک‌تر برای رصد پدیده‌های زیبای نجومی در انتظار ماست.

صبحگاه 23 خرداد، ساكنان نيمه‌ جنوبی ايران می‌توانند با چشم غيرمسلح هلال پايانی ماه رمضان را پيش از طلوع خورشيد در ساعت 5:43 رصد كنند. این در حالی است که ساکنان نیمه شمالی ایران فقط با استفاده از ابزارهای رصدی قادر به رویت هلال خواهند بود.

فرداي آن ‌روز، هلال آغازين ماه شوال پس از غروب خورشيد حوالی ساعت 20:42  در نیمه جنوبی ایران با چشم غیرمسلح و در نیمه شمالی با اپتیک قابل رویت است.

شامگاه ۲۶ خرداد مقارنه‌ زیبای هلال ماه و سیاره‌ زهره را شاهد خواهیم بود. ویژگی زیبای این سیاره داشتن اهله است و در این زمان اگر با ابزاری مانند دوربین دوچشمی یا تلسکوپ رصد شود، بیش از 70 درصد از قرصش  از دید ناظران زمینی دیده می‌شود. برای مشاهده مقارنه تا پیش از غروب ماه فرصت دارید و حوالی ساعت ۲۰:۴۵ زمان مناسب‌تری‌ است.

همچنين  با تاريك‌تر شدن آسمان در همین شب می‌توانید شاهد اجتماع زيبای هلال ماه و زهره و خوشه كندوی عسل باشيد. اين خوشه باز ٤٤امین جرم فهرست مسيه است و درصورت فلكی خرچنگ قرار دارد و برای مشاهده آن در این زمان به تلسکوپی کوچک نیاز خواهید داشت.

سر به هوا باشید!