چاپ        ارسال به دوست

تصویر تلسکوپ فضایی هابل از یک خوشه کهکشانی غول‌پیکر

این تصویر تلسکوپ فضایی هابل زمانی که روی صفحه نمایش قرار می‌گیرد، تماشاگر را در اعماق تاریک کیهان اولیه فرو می‌برد. خوشه‌های کهکشانی عظیم - مانند آبل 1300 (Abell 1300) در این تصویر-  به ما در درک بهتر کیهان کمک می‌کنند. آن‌ها مانند تلسکوپ‌های طبیعی غول‌پیکری هستند که نور کهکشان پشت سرشان را خم و به ما کمک می‌کنند تا در مشاهده کیهان زمان بیشتری را به عقب برگردیم.

این نوع عجیب و غریب از سفر زمان به دلیل پدیده‌ای به نام همگرایی گرانشی است ، که در آن تاثیر گرانشی جرمی عظیم مانند آبل 1300 مانند یک عدسی عمل می‌کند؛ نور کهکشان‌های پشت سر خود را خم می‌کند و باعث بزرگنمایی کهکشان دوردست می‌شود. قدرت همگرایی خوشه‌های عظیم به ما کمک کرده است تا برخی از کهکشان‌های دور را که در کیهان شناخته شده‌اند کشف کنیم .این تصویر «ای‌سی‌اس» (ACS) و «دوربین زاویه باز3» (WFC3) هابل بخشی ازپروژه رلیکس (RELICS) است. در این پروژه با هدف یافتن درخشان‌ترین کهکشان‌های دوردست، از 41 خوشه بزرگ کهکشانی طی 390 مدار هابل  و 100 ساعت رصد تلسکوپ فضایی اسپیتزر تصویربرداری شد.

محمدصادق فغان‌پور/ مجله نجوم

منبع: spacetelescope.org

بازنشر مطالبی که گروه تحریریه فضای مجازی ماهنامه نجوم دروبگاه، کانال تلگرام، اینستاگرام و ... تولید می‌کنند، در دیگر رسانه‌های مکتوب و مجازی، به شرط ذکر منبع و نام نویسنده یا مترجم بلامانع است.در غیر این صورت بدیهی است حق پیگیری قانونی، مطابق با قانون حمایت از مؤلفین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ماهنامه نجوم محفوظ خواهد بود.

١٩:٥٠ - جمعه ٣ آذر ١٣٩٦    /    شماره : ١٠٩٥    /    تعداد نمایش : ١٥٦