چاپ        ارسال به دوست

آسمان در این هفته، 16 تا 22 آبان ماه

شما را هر هفته به مهمانی آسمان دعوت کرده‌ایم...

با ما همراه باشید

در شب‌های پاییزی این هفته شاهد دو رویداد رصدی زیبا خواهیم بود. در 21 آبان ماه شاهد مقارنه عطارد ، سیاره گریزپای منظومه شمسی ، و پرنورترین ستاره صورت فلکی عقرب ، یا همان قلب‌العقرب هستیم . در حوالی ساعت پنج عصر، می‌توانید عطارد و قلب‌العقرب را در نزدیکی افق غربی با جدایی زاویه‌ای (فاصله ظاهری) 2.3 درجه پیدا کنید. قلب‌العقرب (Antares) ستاره ابرغول سرخ پیری است که یک همدم جوان و آبی رنگ دارد، یعنی دو ستاره در مداری مشخص به دور یکدیگر می‌چرخند و بر هم اثر گرانشی دارند. این ستاره از حیث موقعیتش در صورت فلکی عقرب، قلب‌العقرب خوانده می‌شود. جالب است که رنگ آن نیز بسیار درخور این لقب است. به زبان لاتین نیز به دلیل تشابه رنگش به سیاره مریخ، آن را آنتارس به معنی رقیب مریخ، می‌نامند.

رویداد بعدی مقارنه بسیار نزدیک دو سیاره زهره و مشتری است. اگر در تاریخ 22 آبان ماه از ساعت حدود شش صبح، قبل از طلوع خورشید، به سمت شرقی آسمان نظری بیندازید، دو جرم نورانی با فاصله بسیار کم را در ارتفاع حدود 10 درجه‌ای مشاهده می‌کنید. جدایی زاویه‌ای این دو سیاره تنها نیم درجه است. امیدوارم که از رصد این رویداد جذاب، لذت ببرید.

به امید آسمانی پر ستاره

گلبرگ بنی جمالی / منجم آماتور

بازنشر مطالبی که گروه تحریریه فضای مجازی ماهنامه نجوم دروبگاه، کانال تلگرام، اینستاگرام و ... تولید می‌کنند، در دیگر رسانه‌های مکتوب و مجازی، به شرط ذکر منبع و نام نویسنده یا مترجم بلامانع است.در غیر این صورت بدیهی است حق پیگیری قانونی، مطابق با قانون حمایت از مؤلفین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ماهنامه نجوم محفوظ خواهد بود.

١٩:٤١ - سه شنبه ١٦ آبان ١٣٩٦    /    شماره : ١٠٨٣    /    تعداد نمایش : ٢٢٢