چاپ        ارسال به دوست

پایان امیدها برای ظهور یک پدیده رصدی جذاب در آسمان

دنباله‌دار اطلس تکه‌تکه شد

در شرایطی که در سه ماه گذشته بسیاری از اخترشناسان امیدوار بودند دنباله‌دار اطلس (که نام رسمی آن  C/2019 Y4 Atlas است) در جریان حرکت در مدار و نزدیک شدن به خورشید در نقطه حضیض مداری‌اش تا یازدهم خرداد ۹۹ پس از سال‌ها نمایی خیره‌کننده از شکوه یک دنباله‌دار را در آسمان شب به نمایش بگذارد، حالا به نظر می‌رسد همه آن رویاها بر باد رفته است.
تازه‌ترین تصاویر ثبت شده از این دنباله‌دار حاکی از تکه تکه شدن هسته آن است.
جیانلوکا ماسی، اخترفیزیکدان و بنیانگذار و مدیر پروژه تلسکوپ مجازی در ایتالیا به پایگاه خبری اسپیس از طریق ایمیل اطلاع داده است در تصاویری که گرفته هسته دنباله‌دار را تجزیه شده می‌بیند. او تصریح کرده است دست کم سه تا چهار قطعه اصلی در هسته دنباله‌دار به صورت جدا از هم دیده می‌شود.
دنباله‌دار اطلس را هفتم دی ۹۸ یک سامانه رباتیک نجومی که در هاوایی مستقر شده کشف کرده بود و روشنایی‌اش در بهترین شرایط تا قدر ۷ افزایش یافته بود.
این دنباله‌دار اکنون (۲۸ فروردین ۹۹) در صورت فلکی زرافه در حال جابجایی است.

کاظم کوکرم / مجله نجوم