چاپ        ارسال به دوست

کهکشانی با ساختارمارپیچی پنهان

تصویر جدید تلسکوپ فضایی هابل کهکشان مارپیچی  NGC 1032 را نشان می‌دهد که در فاصله ۱۰۰ میلیون سال نوری از ما در صورت فلکی قِیطُس واقع است. این کهکشان در واقع از نوع مارپیچی و بسیار جذاب است، اما از روی زمین در جهت لبه قرار گرفته و صفحه پهن گرد و غبار، گاز و ستاره‌های آن از لبه مشاهده می‌شود، همانند اینکه بشقابی را از لبه نگاه کنیم‌. در پس زمینه این کهکشان، کهکشان‌های دیگر به وضوح قابل مشاهده است و بیشتر آن‌ها در جهت‌هایی متفاوتی نسبت به ما قرار گرفته‌اند که صفحه و بازو‌های مارپیچی آن‌ها به راحتی دیده می‌شود.

مشاهده کهکشان‌ها در جهت‌های مختلف، جزئیات زیادی را درباره بازوها و هسته کهکشان‌ها ارائه خواهد داد، اما به‌طور کلی برای درک ساختار سه بعدی کهکشان‌ها لازم است در جهت لبه مشاهده شوند تا نحوه توزیع ستاره‌ها و ضخامت صفحه و هسته کهکشان را بهتر بررسی کنیم.

محمدصادق فغان پور/ مجله نجوم