چاپ        ارسال به دوست

دانشمندان تصویری سه‌بعدی از ابری میان ستاره‎ای به دست آوردند

ابرهای میان ستاره‎ای مانند ناقوس در حال ارتعاش هستند و شاید الگوی فرکانسی که برجای می‎گذارند کلید پاسخ این سؤال قدیمی باشد: چه عاملی تعیین کنندۀ تعداد و نوع ستاره‎هایی است که در کهکشان ما شکل می‎گیرند؟

از آنجایی که اجرام آسمانی را فقط به شکل دوبعدی می‎بینیم تهیۀ تصویری سه‌بعدی بسیار چالش‌برانگیز است. ستاره‎شناسان به کمک شکل خاص سحابی مگس -الگویی از خطوط باریک- موفق شده‎اند ساختار سه‌بعدی آن را بازسازی کنند. آنها نشان داده‌اند که این خطوط به علت امواج مغناطیسی سحابی شکل گرفته‎اند.

مدل به دست آمده به کمک تجزیه و تحلیل فرکانس این امواج نشان می‎دهد این سحابی، برخلاف گذشته که تصور می‎شد به شکل رشتۀ بلندی است، بیشتر شبیه به ورقه‌ای وسیع است. چگالی سحابی را با استفاده از این مدل سه‌بعدی می‎توان به دست آورد و با مشخص بودن هندسۀ آن، می‎تواند مدل مناسبی برای آزمودن مدل‏های نظری ابرهای میان ستاره‎ای باشد. شایان ذکر است، سحابی مگس در صورت فلکی مگس در آسمان نیمکرۀ جنوبی و پایین صورت فلکی صلیب جنوبی قرار دارد.

در گیف بالا بازسازی سه‌بعدی ساختار سحابی مگس را از زوایای مختلف مشاهده می‌کنید؛ رنگ‌ها نشان دهندۀ میزان تراکم گاز در این سحابیاند و خطوط مشکی میدان مغناطیسی را نشان میدهند.

شکل مارمانند در وسط تصویر، سحابی مگس است. پیش از این تصور می‌شد به شکل رشته‌ای بلند است، درحالی‌که این سحابی صفحه‌ای گسترده به ابعاد ۲۰ سال نوری در فضاست و ما آن را از لبه می‌بینیم.

ریحانه رادی/ مجله نجوم