ستاره‌ای با نزدیک‌ترین مدار به دور یک سیاه‌چاله رصد شد
اخترشناسان به‌تازگی شواهدی از ستاره‌ای یافتند که تنها در مدت نیم ساعت به دور یک سیاهچاله می‌گردد. این نزدیک‌ترین مدار شناخته‌شده ستاره‌ای به دور یک سیاهچاله تا به امروز است
 ١٦:٥١ - سه شنبه ١ فروردين ١٣٩٦ - نظرات : ٠متن کامل >>
چند نکته جالب درباره اعتدال بهاری
واژه‌ بهار را بارها و بارها شنیده اید، همچنین عبارات و جملاتی که بهار به اشکال مختلف در آنها به کار می رود. بهار در طبیعت هم به همین ترتیب همراه پدیده‌های مختلف گفته می‌شود. مثلا «بهار آب و هوایی» و «بهار نجومی» کمی متفاوت‌اند. بهار طبیعت حدود ۱۰ ام اسفند آغاز می‌شود و اعتدال بهاری پایان اسفند (امسال ۳۰ ام اسفند) رخ می‌دهد. حال بیایید نگاهی دقیق‌تر به نکاتی از اعتدال بهاری و فصل بهار امسال بیندازیم.
 ١٦:٢٤ - سه شنبه ١ فروردين ١٣٩٦ - نظرات : ٠متن کامل >>
با یافتن فضاپیمای گمشده‌ای که به دور ماه در گردش بود:
اثبات توانمندی فناوری راداری جدید ناسا
به‌تازگی، سازمان ناسا توانمندی شگرف فناوری راداری جدید خود را با یافتن ماهواره‌ای گمشده در گردش به دور ماه آزموده است.
 ١٤:٠٠ - سه شنبه ١ فروردين ١٣٩٦ - نظرات : ٠متن کامل >>
بازگشت موفقیت‌آمیز دراگون به زمین
کپسول دراگون شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) روز یکشنبه 29 اسفند طبق برنامه در اقیانوس آرام فرود آمد و بیش از دو تُن بار را از ایستگاه فضایی بین‌المللی به زمین بازگرداند.
 ٢٣:٤٧ - يکشنبه ٢٩ اسفند ١٣٩٥ - نظرات : ٠متن کامل >>
تلسکوپ فضایی گایا مأموریت دارد:
تهیه نقشه سه‌بعدی از کهکشان راه شیری
تلسکوپ فضایی گایا (Gaia سرواژۀ Global Astrometric Interferometer for Astrophysics) مأموریت دارد که در طول پنج سال فعالیت تا سال 1399/2020 با تصویربرداری از یک بیلیون ستاره، نقشه و کاتالوگی دقیق از اجرام موجود در کهکشان راه شیری تهیه کند.
 ١٩:٤٥ - جمعه ٢٧ اسفند ١٣٩٥ - نظرات : ٠متن کامل >>
گام دیگری به سوی قمر یخی مشتری:
مأموریت سفر به قمر اروپا عنوانی رسمی یافت
مأموریت آیندۀ ناسا برای بررسی سکونت‌پذیری اروپا، قمر یخی سیارۀ مشتری، به طور رسمی نامگذاری شد: «یوروپا کلیپر»
 ٢٣:٣٠ - يکشنبه ٢٢ اسفند ١٣٩٥ - نظرات : ٠متن کامل >>
نگاه هابل به همسایگی ستاره‌ای غول‌پیکر
در این تصویر زیبای تلسکوپ فضایی هابل، خوشه ستاره‌ای بزرگ و جوانی به نام وسترلاند 1 (Westerlund 1) دیده می‌شود که در فاصلۀ 15 هزار سال نوری از زمین در کهکشان راه شیری قرار دارد و با وجود این نزدیکیِ نسبی به ما، جایگاه یکی از بزرگ‌ترین ستارگانی است که تاکنون کشف شده است.
 ٢٣:٠٠ - يکشنبه ٢٢ اسفند ١٣٩٥ - نظرات : ٠متن کامل >>
خیز ناسا به نزدیکی صفر مطلق
تابستان آینده سازمان ملی هوانوردی و فضایی ایالات متحده (ناسا) می‌خواهد با اجرای آزمایشی در ایستگاه فضایی بین‌المللی سردترین نقطه‌ی شناخته‌شده را در کیهان پدید آورد.
 ٢٣:٣١ - شنبه ٢١ اسفند ١٣٩٥ - نظرات : ٠متن کامل >>
در آینده‌ای نه چندان دور روی خواهد داد:
انقلابی در درک ما از کیهان با تلسکوپ بزرگ ماژلان
تلسکوپ عظیم ماژلان (به اختصارGMT سرواژۀ Giant Magellan Telescope) یکی از بزرگ‌ترین تلسکوپ های زمینی است که بدون شک انقلابی در درک ما از کیهان ایجاد خواهد کرد.
 ٢٣:٠٦ - شنبه ٢١ اسفند ١٣٩٥ - نظرات : ٠متن کامل >>
ماهواره‌های کوچک؛ کاشف بزرگترین ضربان قلب ستاره‌ای
ستاره‌شناسان برای سنجش دقیق برهم‌کنش بین دو ستاره در صورت فلکی جبار، از تعدادی ماهواره کوچک استفاده کرده‌اند و در این میان موفق به کشف بزرگترین ضربان قلب ستاره‌ای شناخته شده تاکنون شدند.
 ١٤:٤٤ - شنبه ٢١ اسفند ١٣٩٥ - نظرات : ٠متن کامل >>