چاپ        ارسال به دوست

دنباله‌دار 2پی/ انکه را رصد کنید

مهمان گیسوبلند آخرین شب‌های سال 95

دنباله‌دار 2پی/ اِنکه (2P/Encke) با یکی از کوتاه‌ترین دوره های چرخش به دور خورشید، هر 3/3 سال در مناطق داخلی منظومه شمسی خودنمایی می کند.
این دنباله دار را پیِر مِشَن، اخترشناس فرانسوی در سال 1786 میلادی کشف کرد. در سال 1819 نیز جان انکه، اخترشناس آلمانی آن را مورد بررسی دقیق قرار داد و از آن به بعد به عنوان دنباله‌دار دوره‌ای (Periodic) شناخته شد. جالب است بدانید که دومین رصد ثبت شده از آن پس از پیر مشن را بانویی به نام کارولین هرشل، خواهر ولیام هرشل در نوامبر 1795 انجام داده بود. ویلیام هرشل رصد با چشم غیرمسلح این دنباله‌دار را نیز ثبت کرده است.
دنباله‌دار 2پی/ انکه مانند بیشتر دنباله‌دارها قدرت بازتاب کمی دارد و فقط 4.6 درصد از نوری که به آن می‌رسد را بازتاب می‌کند. قطر هسته این دنباله دار 4800 متر است.
در تصویر زیر مسیر دنباله دار 2پی/ انکه میان صورت‌های فلکی‌ حوت و دَلو نشان داده شده است.

برای دریافت نقشه دقیق‌تر از موقعیت دنباله‌دار 2پی/ انکه روی لینک مقابل کلیک کنید: http://nojum.ir/uploads/1_268_81_2p.pdf

نمودار زیر نیز نمودار نشان‌دهنده قدر این دنباله‌دار است که در نیمه اول ماه مارس امسال به روشن‌ترین قدر خود یعنی حدود 6 می‌رسد.

مهمان این شب‌های آسمان شب، 22 اسفند امسال تا 98میلیون کیلومتری زمین نزدیک می‌شود. اما در حال حاضر حدود 111 میلیون کیلومتر با ما فاصله دارد و قدر کنونی‌اش به 6.81 می‌رسد. لازم به ذکر است که  دنباله‌دار 2پی/ انکه با سرعت 69هزار و 862 کیلومتر بر ثانیه به خورشید نزدیک می‌شود و حضیض آن نسبت به خورشید در 20 اسفند اتفاق می افتد. در این زمان کمترین فاصله دنباله‌دار از خورشید 50 میلیون کیلومتر است.

نویسنده: گلبرگ بنی جمالی/ مجله نجوم

منابع: cometography و aerith.net و theskylive.com

بازنشر مطالبی که گروه تحریریه فضای مجازی ماهنامه نجوم دروبگاه، کانال تلگرام، اینستاگرام و ... تولید می‌کنند، در دیگر رسانه‌های مکتوب و مجازی، به شرط ذکر منبع و نام نویسنده یا مترجم بلامانع است.
در غیر این صورت بدیهی است حق پیگیری قانونی، مطابق با قانون حمایت از مؤلفین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ماهنامه نجوم محفوظ خواهد بود.

١٥:١٣ - جمعه ٢٠ اسفند ١٣٩٥    /    شماره : ٨٠٠    /    تعداد نمایش : ٧٦٧