چاپ        ارسال به دوست

مهندسان ایلان ماسک در اندیشه فتح سیاره سرخ:

آزمایش موفقیت‌آمیز مخزن عظیم سوختیِ اسپیس ایکس

شرکت اسپیس ایکس (SpaceX) به تازگی آزمایش موفقیت‌آمیزی روی مخزن عظیم سوختی خود برای سنجش مقاومت فشاری، انجام داده و گامی دیگر برای تحقق بخشیدن به رویای زندگی در مریخ برداشته است. این مخزن، دربرگیرندۀ فیبرکربنیِ عظیم هستۀ اصلی و عنصر حیاتی سیستم حمل و نقل میان‌سیاره‌ای آی‌تی‌اس ITS) سرواژۀ (Interplanetary Transport System است که طرح بلندپروازانۀ اسپیس ایکس برای سفر به مریخ تا سال 1403/2024 است.
ایلان ماسک، مدیر عامل شرکت اسپیس ایکس، در سخنرانی‌ای در شرکت اینترنتی آی‌ای‌سی (IAC) در نیویورک، دربارۀ جنس این مخزن چنین گفت: فیبرکربن مقاومت مناسبی در برابر وزن زیاد دارد و چالش اصلی، مقاوم‌سازی آن در مقابل شکستن و سوراخ شدن در هنگام قرارگیری سوخت اکسیژنِ مایع است که فوق‌العاده سرد است؛ همچنین، این مخزن دارای قابلیت سوخت‌گیری مجدد است.

اسپیس ایکس زمانی‌که در توییتر خود خبری مبنی بر موفقیت‌آمیز بودن آزمایش‌های فشار منتشر کرد، اذعان داشت که گام بعدی آزمایش مخزنی پر از کرایو (Cryo) است. کرایو (برگرفته از واژه  Cryogenics) به معنی برودت‌شناسی اشاره دارد و به رشته‌ای از فیزیک گفته می‌شود که به تبادل‌ها و اثرهای اجسام در حرارت‌های پایین می‌پردازد. در اینجا منظور آزمایش مخزن پر از سوختِ اکسیژن مایعِ بسیار سرد است.

اسپیس ایکس، مأموریت بدون سرنشین به مقصد مریخ را تا سال 1397/ 2018 با استفاده از راکت فالکون و کپسول دراگون (Dragon Capsule) اجرا خواهد کرد. هنگامی‌که کپسول دراگون بر سطح مریخ فرود آید، مأموریت دارد تا فنّاوری‌های مورد نیاز برای فرود امن آی‌تی‌اس را آزمایش کند. هر آی‌تی‌اس توانایی حمل و نقل 100 تا 200 مسافر به صورت هم‌زمان دارد. ولی برای نمونه‌های اولیه با ده نفر مسافر آزمایش خواهد شد. بااین‌همه تا به حقیقت پیوستن رویایِ ایجاد یک کلان شهرِ میلیون نفری بر روی مریخ در خوشبینانه‌ترین حالت 50 سال و در نگاهی واقع‌بینانه بیش از یک قرن فاصله است.

مترجم: سارا مطلبی / مجله نجوم