چاپ        ارسال به دوست

ناپدید شدن کوه‌های سیارک سِرِس

تحقیقات جدید نشان داده است که آتش‌فشان‌های یخی روی سیارک سِرِس پس از چند صد میلیون سال به دلیل روان شدن و حرکت یخ‌ها مسطح و ناپدید می‌شوند.

در سال ۱۳۹۳ فضاپیمای داون (Dawn به معنی سپیده‌دم) کوهی عظیم از جنس یخ به ارتفاع چهار کیلومتر روی سیارک سرس کشف کرد که آهونا (Ahuna نام یکی از مراسم‌های مردم هند) نامگذاری شد. نکتۀ عجیب در مورد این کوه آتش‌فشانی که باعث شگفتی محققان شد این است که آهونا تنها کوه بلند روی سرس است. به‌تازگی، گروهی از محققان با انتشار مقاله‌ای به پرسش در مورد علّت تنها بودن کوه آهونا روی سیارک سرس پاسخ داده‌اند. این محققان عقیده دارند، چند میلیون سالِ پیش کوه‌های دیگری مشابه آهونا روی سرس وجود داشته‌اند که به‌مرورِزمان مسطح و ناپدید شده‌اند.

چون گوشتۀ سرس از یخ ساخته شده است آتشفشان‌های آن هم یخی هستند. محققان عقیده دارند با گذشت زمان، یخی که آتش‌فشان‌های سرس، مانند کوه آهونا، را تشکیل می‌دهد روان شده و به ‌آرامی حرکت می‌کنند. برای آنکه کوه‌ها دچار روان شدن شوند باید بیش از ۴۰ درصدِ ماده تشکیل‌دهندۀ آن‌ها یخِ آب باشد. طبیعتاً روی زمین که کوه‌ها از جنس سنگ هستند روان شدن اتفاق نمی‌افتد. محققان می‌گویند، آتش‌فشان‌های یخی سرس با میزان ده تا ۵۰ متر در هر میلیون سال به سمت مسطح شدن می‌روند. با این حساب، زمانی به‌اندازۀ چند صد میلیون سال تا چند میلیارد سال برای مسطح شدن کوه آهونا کافی است. برآوردها نشان می‌دهد کوه آهونا حداکثر دویست میلیون سال قدمت دارد و هنوز زمان کافی برای مسطح شدن نداشته‌ است.

بررسی روی دیگر بلندی‌های کم‌ارتفاعِ سیارک سرس می‌تواند نشان دهد که نتایج این بررسی در مورد نحوۀ تغییر شکل ارتفاعات روی سیارک سرس چقدر با واقعیت سازگار است. سرس نخستین سیارک کشف‌شده در کمربند سیارکی و همچنین بزرگ‌ترین سیارک در این کمربند است.

مترجم: محمد عادل پور/ مجله نجوم

منبعphys.org

بازنشر مطالبی که گروه تحریریه فضای مجازی ماهنامه نجوم دروبگاه، کانال تلگرام، اینستاگرام و ... تولید می‌کنند، در دیگر رسانه‌های مکتوب و مجازی، به شرط ذکر منبع و نام نویسنده یا مترجم بلامانع است.
در غیر این صورت بدیهی است حق پیگیری قانونی، مطابق با قانون حمایت از مؤلفین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ماهنامه نجوم محفوظ خواهد بود.

٠٠:٥٠ - سه شنبه ٢٦ بهمن ١٣٩٥    /    شماره : ٧٦٩    /    تعداد نمایش : ٣٧٤