چاپ        ارسال به دوست

کارشناسان عقیده دارند:

اِفریقا قربانی اصلی سیاست‌های زیست‌محیطی ترامپ

به عقیدۀ کارشناسان، اقدامات احتمالی ترامپ در خروج از پیمان‌های جهانیِ محدود کردن انتشار گازهای گلخانه‌ای باعث آسیب‌های جدی زیست محیطی به قارۀ اِفریقا خواهد شد.

نامزد ترامپ برای ریاست سازمان حفاظت محیط‌زیست امریکا، سکات پروئیت (Scott Pruitt)، آشکارا وجود پدیدۀ گرمایش زمین را زیر سؤال برده است. ترامپ و پروئیت هر دو مخالف سیاست‌های محدود کردن انتشار گازهای گلخانه‌ای هستند. همچنین نامزد ترامپ برای تصدی وزارت انرژی امریکا، ریک پِری (Rick Perry)، از موافقان اتکا به سوخت‌های فسیلی است.

ترامپ در جریان کارزار انتخاباتی خود وعده داده بود که از توافقنامۀ پاریس که برای مهار گرمایش زمین در سال ۱۳۹۴/ ۲۰۱۵ تدوین شده و به امضای ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل متحد رسیده است، خارج خواهد شد. همچنین توافق میان ایالات متحده امریکا و چین، یعنی بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گازهای گلخانه‌ای دنیا، در زمینۀ آب‌وهوا را که در زمان دولت باراک اوباما برقرار شده بود فسخ خواهد کرد.

کارشناسان عقیده دارند پیامدهای سیاست‌های زیست‌محیطی ترامپ بیشتر گریبان قارۀ افریقا را خواهد گرفت. افریقا در انتشار گازهای گلخانه‌ای کمترین نقش را داشته است ولی بیشترین آسیب‌پذیری را دارد. در حال حاضر جنوب افریقا دوبرابر بیشتر از متوسطِ جهانی از پیامدهای گرمایش زمین تأثیر پذیرفته است. همچنین به دلیل فقر، کشورهای اِفریقایی کمترین توان را برای مقابله و جبران خسارت‌های ناشی از تغییر اقلیم دارند. وقوع خشک‌سالی، فجایع انسانی و مهاجرت‌های اجباری، بیماری‌های همه‌گیرِ ویروسی و درگیری‌های خشن و مرگباری که بر اثر این پیشامدها ایجاد می‌شوند از تبعات گرمایش زمین در افریقا هستند.

به عقیدۀ کارشناسان کشورهای افریقایی، باید از طریق سازمان ملل فشار خود بر ایالات متحده را افزایش دهند و دولت ترامپ را مجبور به متعهد بودن به پیمان‌های زیست‌محیطی کنند.

مترجم: محمد عادل‌پور/ مجله نجوم