چاپ        ارسال به دوست

تهیه تصویر حباب‌های عظیم فضایی که ذرات پرانرژی گسیل می‌کنند

ستاره شناسان توانسته‌اند به لطف چشم تیزبین تلسکوپ پرتوی ایکس چاندرا متعلق به ناسا  تصویری از حباب‌هایی عظیم در کهکشان NCG 3079 مشاهده کنند که پرتوهای کیهانی پرقدرتی گسیل می‌کنند.
کهکشان NCG 3079 مانند راه شیری کهکشانی مارپیچی است که در فاصله 67 میلیون سال نوری از ما قرار دارد. دو اَبَر حباب عمود بر صفحه این کهکشان وجود دارند که یکی از آن‌ها 4900 و دیگری 3600 سال نوری امتداد دارد. این ابر حباب‌ها منشأ یکی از قوی‌ترین پرتوهای کیهانی هستند.
چیزی که پژوهشگران شناسایی کرده‌اند حاصل اندرکنش بین گازهای اطراف کهکشان و ذرات پرانرژی این حباب‌های در حال انبساط است. با برخورد این حباب‌های در حال انبساط با گازهای اطراف کهکشان امواج ضربه شکل می‌گیرند. ذرات باردار از قسمت جلویی این امواج عبور می‌کنند، در میدان‌های مغناطیسی موجود شتاب می‌گیرند و سپس با انرژی‌ای صد برابر بیشتر از چیزی که پژوهشگران در بزرگ‌ترین شتاب‌دهنده روی زمین ایجاد می‌کنند، به بیرون پرتاب می‌شوند. اخترشناسان فکر می‌کند که  پرتوهای ایکس و رادیویی تابش شده از حباب‌ها شاهد آشکاری است بر اینکه ذرات باید در این حباب‌ها شتاب گرفته باشند.

پژوهشگران بر این باورند که ممکن است این ابر حباب‌ها به ما اطلاعاتی درباره کهکشان خودمان بدهند. در سال 1389خورشیدی/2010 میلادی، ستاره شناسان کشف کردند که راه شیری دو حباب بزرگ دارد که در بالا و پایین مرکز کهکشان در مجموع به طول 50 هزار سال نوری امتداد دارند. چون تلسکوپ پرتوی گامای فرمی متعلق به ناسا در کشف این دو حباب نقش مهمی داشت، آن‌ها با عنوان حباب‌های فرمی (Fermi Bubbles) شناخته شده‌اند. البته حباب‌های فرمی کهکشان خودمان بسیار قدیمی‌تر و پرانرژی‌تر از حباب‌های است که در کهکشان NCG 3079  وجود دارند.

مترجم: آیدا رضایی/ مجله نجوم